PREDAJ BYTU
POTREBNÉ DOKUMENTY
Aké dokumenty je potrebné si pripraviť k predaju bytu? Doklady preukazujúce totožnosť majiteľov, vlastnícky vzťah k nehnuteľnosti a stav nehnuteľnosti
Neúplnosť dokumentov môže proces predaja bytu skomplikovať, alebo zbytočne predĺžiť. Prinášam Vám zoznam potrebných dokumentov, ktoré som rozdelila podľa toho, ako sa bude realizovať kúpna cena.
Kúpna cena sa môže realizovať dvomi spôsobmi:
1. platba prostredníctvom hypotekárneho úveru
1. Ak kupujúci bude riešiť kúpnu cenu prostredníctvom hypotekárneho úveru, je potrebné si pripraviť:
-občiansky preukaz /platný/
- list vlastníctva / čo sa dozviete z listu vlastníctva? Čítajte TU/
- kópiu katastrálnej mapy
- znalecký posudok vyhotovený znalcom z oblasti stavebníctva
- vek stavby *
- nadobúdací doklad **
- pôdorys bytu
- vyčíslenie úveru, v prípade, že sa vypláca existujúci úver na kupovanom byte
- kúpnu zmluvu /stačí zatiaľ bez podpisov zmluvných strán/
- doklad od správcu bytového domu o vysporiadaní záväzkov voči správcovi.
*Vek stavby Vám vydá príslušné bytové družstvo.
**Nadobúdací doklad je doklad, ktorým ste byt nadobudli. Môže to byť kúpna zmluva, darovacia zmluva, rozhodnutie o dedičskom konaní, zmluva o prevode členských práv..... V prípade, že tento nadobúdací doklad nemáte, je možné si ho vyžiadať na katastri, ktorý tento doklad vydá vlastníkovi bytu.
2. V prípade, že sa rieši kúpa bytu platbou v hotovosti, tieto prostriedky sa vinkulujú na účte v banke, alebo sa zriaďuje notárska úschova. Je potrebné si pripraviť tieto dokumenty:
-občiansky preukaz /platný/
- list vlastníctva
- kópia katastrálnej mapy
- nadobúdací doklay
- vyčíslenie úveru, v prípade, že sa vypláca existujúci úver na kupovanom byte
- kúpna zmluva /stačí zatiaľ bez podpisov zmluvných strán/
- doklad od správcu bytového domu o vysporiadaní záväzkov voči správcovi
Kúpna zmluva vychádza z mnohých skutočností: mechanizmus vyplatenia kúpnej ceny, kúpna cena, výška úveru, dátum odovzdania nehnuteľnosti, ako ďalej s existujúcim úverom, ako vyriešiť existujúce iné ťarchy, kto podá na kataster potrebné dokumenty....
Na kataster sa najprv ( v prípade hypotekárneho úveru) podávajú záložné zmluvy a následne sa podáva návrh na vklad vlastníckeho práva. K tomu treba priložiť dokument z bytového družstva, o vysporiadaní si všetkých podlžností.
Toto je len jedna otázka, s ktorou sa predávajúci budia pri predaji svojej nehnuteľnosti. Ďalšie sa týkajú právneho stavu nehnuteľnosti, prípravy nehnuteľnosti na predaj, možných prehliadok, a samotný bezpečný predaj.
Šetrite svoje peniaze a čas, venujte sa tomu v čom ste dobrí a preto zverte predaj svojej nehnuteľnosti do rúk profesionála.
Záverom si dovolím pripomenúť citát Giordana Bruna:
Malá chyba na začiatku sa stane veľkou na konci
Mgr. Andrea Repáňová
certifikovaný realitný maklér
Venujem sa predaju bytov v Bratislave a širšom okolí. Vo svete realít sa intenzívne pohybujem od roku 2013. Rada pomôžem s predajom i toho Vášho bytu.